Wintersport 2021 en corona, wat is wijsheid?
Het zijn onzekere tijden, zeker als het gaat over wintersport in 2021 tijdens de coronacrisis. Aan de hand van de lokale situatie bepaalt de overheid het reisadvies. Indien een land oranje reisadvies krijgt van de overheid, is het advies niet af te reizen. Reis je alsnog af naar een land met negatief reisadvies, dan wordt je geacht in quarantaine te gaan bij terugkomst.
In deze blog leggen we uit wat de maatregelen zijn in de verschillende landen. Daarnaast leggen we uit waar je recht op hebt als je uiteindelijk niet kan afreizen naar je wintersportlocatie bijvoorbeeld vanwege negatief reisadvies.
- Welke maatregelen zijn er genomen om veilig te kunnen wintersporten?
- Wat is het verschil tussen een pakketreis en losse accommodatie?
- Kan ik kosteloos annuleren bij negatief reisadvies?
- Is er een verschil als ik mijn reis al heb geboekt voordat corona uitbrak in Europa?
- Kan ik de huur van mijn skibenodigdheden terug vragen?
- Is het verstandig om een wintersport 2021 te boeken in tijden van corona?
Welke maatregelen zijn er genomen om veilig te kunnen wintersporten?
Per regio verschillen de maatregelen maar over het algemeen zijn de volgende maatregelen genomen in de skigebieden.
- Skiklassen mogen niet groter zijn dan 10 personen
- Mond- en neusbescherming is verplicht in gondels
- Je wordt geacht om minimaal 1 meter afstand te houden in de rij voor de lift.
- Skileraren en skigidsen mogen zich gratis laten testen op corona in het kader van veilig toerisme
- Après-ski in de gebruikelijke vorm is niet mogelijk. Er kan enkel zittend gegeten en gedronken worden.
- In accommodaties moet men in gemeenschappelijke ruimtes neus- en mondbescherming dragen.
- Medewerkers die in contact staan met gasten, moeten mondkapjes dragen.
Klik hier meer informatie over de specifieke coronamaatregelen in Oostenrijk, de coronamaatregelen in Frankrijk, Italië en Zwitserland.
Wat is het verschil tussen een pakketreis en losse accommodatie?
Een pakketreis is een reis met waarbij de organisator jou meerdere diensten aanbiedt. Dit kan bijvoorbeeld vervoer en accommodatie zijn of accommodatie en skipassen. Bij een losse accommodatie neem je niets anders af dan de overnachtingen.
Wettelijk gezien zit hier een groot verschil. Voor pakketreizen is er namelijk vanuit de Europese Unie een richtlijn opgesteld welke door Nederland is overgenomen als wetgeving. Deze wetgeving beschermt je als consument in het geval van het boeken van een pakketreis. Hierdoor heb je bijvoorbeeld altijd recht op teruggave indien er een negatief reisadvies geldt en moet de reisorganisatie jouw repatriëren indien het reisadvies negatief wijzigt gedurende de reis.
Kan ik mijn wintersport kosteloos annuleren bij negatief reisadvies?
Het is helaas niet altijd mogelijk om je wintersportvakantie kosteloos te annuleren.
Als je een accommodatie los hebt geboekt, is er eigenlijk geen mogelijkheid om te annuleren. Tenzij je hebt geboekt vóór de coronaperiode. Dan is er mogelijk een kleine kans dat je je geld terugkrijgt. Lees daar hier meer over.
Indien je boeking plaatsvond tijdens de coronaperiode, dan was je op de hoogte van de risico’s dat bijvoorbeeld het reisadvies kan wijzigen. Je bent dan verplicht de annuleringsvoorwaarden op te volgen welke gesteld zijn door de accommodatie. Er zijn accommodaties die een gratis annuleringsbeleid hanteren bij negatief reisadvies. Ons advies is om je hier goed in te verdiepen en iets te boeken met ruime annuleringsvoorwaarden om problemen te voorkomen.
Met een pakketreis bestaat er wel vaak recht op gratis annuleren. Een pakketreis is een reis die bestaat uit meerdere diensten, bijvoorbeeld vervoer, accommodatie en levering van skipassen. Een reis kan worden gedefinieerd als pakketreis als het uit minimaal twee diensten bestaat. Bij een negatief reisadvies is de reisorganisator verplicht het geld binnen 14 dagen te restitueren.
Is er een verschil als ik mijn reis al heb geboekt voordat corona uitbrak in Europa?
Ja, hier zit een verschil in rechten. Indien je hebt geboekt voor de coronaperiode kon je niet weten wat voor impact dit zou hebben op je wintersport in 2021. Er bestaat een uitspraak van een Nederlandse kantonrechter waarin wordt geoordeeld dat een kosteloze annulering rechtmatig was omdat tijdens het moment van boeken men niet wist wat voor impact de pandemie op de reis had.
Heb je geboekt tijdens de coronaperiode dan zal er anders worden gekeken naar de situatie. Je was immers al op de hoogte van de (mogelijke) gevolgen van corona.
Kan ik de huur van mijn skibenodigdheden terug vragen?
Nee, dit is hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk. Tenzij het valt onder je annuleringsverzekering, maar er zijn momenteel weinig verzekeringen die annuleringen onder het mom van corona dekken. Het gaat hier namelijk over een buitengewone omstandigheid welke vaak wordt uitgesloten in verzekeringen. Onze tip is om pas op locatie te huren, of met de lokale ondernemer afspraken te maken dat je graag bij hen huurt onder de voorwaarden dat je wel gratis of voor een klein deel van de prijs kan annuleren.