Voorbeeld bezwaarbrief aanvragen
Waar moet je voucher aan voldoen?
De ACM (Autoriteit Consumenten & Markt) gedoogd momenteel de vouchers
Vouchers worden uitgegeven om te voorkomen dat er dat consumenten massaal hun geld terug gaan vragen en faillissementen ontstaan. Er zijn een aantal uitgangspunten met betrekking tot de vouchers waar bedrijven zich aan moeten houden willen ze vouchers uitgeven.
De uitgangspunten zijn geformuleerd op dergelijke wijze dat het recht doet aan de rechten van de consument, maar ook rekening houdt met de situatie van de economische situatie van de ondernemers ten gevolge van de pandemie.
De uitgangspunten gelden voor vouchers waarbij consumenten een betaling hebben gedaan voor een product of dienst maar deze niet geleverd hebben gekregen.
Voorwaarden vouchers
- Uitgangspunt blijft dat consumenten bij annuleringen in principe recht hebben op terugbetaling. Dat is een wettelijk recht dat de ACM niet opzij kan zetten;
- De voucher moet een volwaardige vervanging zijn voor de consument, bijvoorbeeld door levering van het product of dienst op een later tijdstip met een gelijk of goed vergelijkbaar product of dienst;
- De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden;
- Restbedrag (bedrag van de voucher dat nog niet is besteed) moet achteraf actief en binnen een redelijke termijn door de ondernemer worden uitgekeerd. De consument moet daar niets voor hoeven te doen;
- De voucher moet ook de eerder betaalde reserverings,- en administratiekosten e.d. vergoeden.
- Consumenten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven niet het restant van de som te betalen als het bedrijf de overeenkomst niet kan nakomen. De consument krijgt dan een voucher voor het bedrag van de aanbetaling die hij heeft gedaan.
(bron: ACM)
Voldoet je voucher niet aan de bovenstaande voorwaarden? Vraag dan direct een bezwaarbrief aan!