Veel onduidelijkheid over vouchers

Checkkie.nl, het voucherplatform van juridisch dienstverleners Aviclaim en DAS, heeft onderzocht wat reizigers weten over hun vouchers en wat reisorganisaties hierover melden. Uit dit onderzoek van Checkkie blijkt dat de informatie te wensen over laat. Ook weten reizigers vaak niet welke risico’s ze lopen.

Checkkie.nl deed onderzoek onder 275 reizigers die een voucher kregen voor een geannuleerde reis. Gemiddeld genomen hebben zij 1.5 voucher thuis liggen met een waarde van € 975.

Beperkte kennis bij consumenten

Vooral reizigers met losse vliegtickets zijn niet goed op de hoogte van hun rechten als ze een voucher hebben ontvangen. Slechts 50% weet dat zij bij annulering van de reis recht hebben op teruggave van de reissom. Ook weet 65% van deze voucherbezitters niet dat zij hun geld kwijt zijn op het moment dat de vliegmaatschappij failliet gaat. Reizigers met een voucher voor een pakketreis, zijn beter op de hoogte: 85% weet dat die vouchers gedekt worden door een garantiefonds.

Gebrekkige informatie van touroperators

De eerste coronavouchers werden een half jaar geleden uitgegeven, gelijktijdig met de uitbraak van de coronacrisis. Reizigers hebben bij annulering van de reis wettelijk gezien direct recht op terugbetaling. Maar om reisorganisaties wat lucht te geven, hebben ANVR en ACM afgesproken dat reizigers pas 6 maanden na uitgiftedatum van hun voucher om terugbetaling kunnen vragen. In de daaropvolgende 6 maanden moeten reisorganisaties het geld ook daadwerkelijk hebben teruggestort op de bankrekening van hun klanten. Veel touroperators zijn onduidelijk over hoe en wanneer ze tot uitbetaling overgaan als klanten na de afgesproken zes maanden hun vouchers willen verzilveren, zo blijkt uit vragen die juridisch dienstverlener DAS hierover krijgt.

 Verleng de geldigheidsduur van vouchers

“Reizigers doen er daarom goed aan de geldigheidsduur van hun vouchers goed te bewaken”, zegt Remco Kuilman van Checkkie.nl. De meeste vouchers zijn 1 jaar geldig. Dit betekent dat je binnen 364 dagen je voucher moet gebruiken of verzilveren. Durven reizigers vanwege de coronacrisis geen nieuwe reis te boeken of zijn ze te laat, dan vervalt de bescherming van het garantiefonds in het geval van pakketreizen.

“Er is begrip voor de ongunstige economische omstandigheden van reisorganisaties waardoor uitbetaling pas na 6 maanden gebeurt. Tegelijkertijd hebben reizigers recht op informatie die volledig is en actief wordt aangeboden”, zegt Nicole Reijnen, woordvoerder bij DAS. Het helpt als reisorganisaties transparant zijn over hoe zij vouchers financieren nu de crisis voortduurt en economisch herstel op korte termijn niet is voorzien. Ook pleit Checkkie.nl voor het verlengen van de geldigheidsduur van vouchers en dekking door het garantiefonds tot anderhalf jaar. Daarmee krijgen reizigers naast touroperators lucht en behouden zij in ieder geval hun rechten.